Stress verminderen door er vriendjes mee te worden?

Stress verminderen door er vriendjes mee te worden?

Ben jij al fan van stress? Nee? Lees dan snel verder. Want stress verminderen doe je niet door je ertegen te verzetten! Sluit er in plaats daarvan gewoon vriendschap mee. Maak van stress je bondgenoot! Spanningen zijn heerlijk! Nou ja… Lees in dit artikel hoe je meer ontspanning kunt ervaren. Heerlijk toch!

stress verminderen door er vriendjes mee te worden: Wordt Stress Fan!Al die spanning op je schouders zal als sneeuw voor de zon verdwijnen! Gegarandeerd! Lees snel verder over deze verrassende nieuwe kijk op het fenomeen stressvermindering. Test het uit. Je zult blij zijn dat je het hebt geprobeerd!

 

Stress verminderen lukt niet als je je ertegen verzet

De adrenaline giert door je lijf. Je hart gaat als een gek te keer. Je zweet je te pletter. Misschien trillen je handen. Je raadt het al: je hebt een stressreactie! Iedereen heeft er wel eens mee te maken. Je eerste reactie is meestal weerstand. Want het voelt nou eenmaal niet prettig om gestrest te zijn! Dus je verzet je ertegen. Dat is een logische reactie.

Het gevolg? Je raakt nog  meer gestrest! Hoe meer je bezig bent met het afstoten van alle stress ellende, hoe heftiger het wordt. Dat sluit dan weer prima aan bij het basisprincipe in de Spiegelogie. Namelijk, dat waar je je aandacht op richt groeit.

Hoe meer je bezig bent met het vechten, hoe meer je krijgt van waar je je tegen verzet! Het Universum maakt nooit een verschil tussen wel of geen stress. Zo simpel is het. En dat is handig om te weten als je echt je stress wilt verminderen. Dus geef het verzet op als je meer ontspanning wilt ervaren! Dan lukt stress verminderen namelijk wel!

 

Stress is gewoon… stress… Jij kiest hoe je ermee omgaat…

stress is op zich een neutrale energie, het gaat om hoe je ermee omgaat. Deze lieve baby met prachtige bruine ogen reageert heel anders dan een volwasseneVaak wordt beweerd dat je zelfs dood kan gaan van stress. Je wordt er op zijn minst ernstig ziek van. Maar is dat echt waar? Jouw reactie maakt van je spanningen een hel. Niet de stress zelf. Spanning is gewoon spanning. Die kan gezond zijn en ongezond. Een gevalletje van hoe je er tegenaan kijkt. Hoe het voor jou voelt. Jij mag kiezen!

Jouw stressreactie heeft te maken met wat je gelooft over spanningen. Stress op zichzelf gelooft niets. Heeft geen persoonlijkheid. Stress is er niet om je te plagen. Sterker nog: stress heeft vaak ook nog eens een belangrijke functie. Want het stelt je lichaam in staat om tot extreme acties over te gaan.

Je lichaam maakt in gespannen situaties adrenaline, noradrenaline en cortisol aan. Adrenaline en noradrenaline zorgen ervoor dat je kunt vluchten voor gevaar. Ze breken eiwitten af uit je spieren, die in glucose worden omgezet. Dat levert je lijf een lekkere stoot energie op. Om ervoor te zorgen dat je lichaam niet uitgeput raakt, maak je het stresshormoon cortisol aan.

Behalve die stressgerelateerde hormonen, maakt je lichaam er nog een aan die wat onbekender is. Bijna niemand weet dat je onder nerveuze omstandigheden ook Oxytocine aanmaakt. Dit wordt ook wel het knuffelhormoon of liefdeshormoon genoemd. En dit hormoon stelt je in staat om het stressniveau in je lijf te reguleren. Je gezondheid komt op die manier dus nooit in gevaar.

 

Stress verminderen: het nocebo-effect van Stress

deze katten slapen lekker, mensen die een placebo krijgen in plaats van een slaappil slapen vaak ook als een roosje, omdat ze geloven dat het werkt!Je hebt vast wel eens gehoord van het beroemde suikerpilletje dat soms wordt gegeven in plaats van een echt medicijn. Ik heb zelf in de verpleging gewerkt.  Sommige mensen kregen in plaats van een slaapmiddel een placebo. Een neppil. Ze sliepen er trouwens heerlijk op. Omdat ze geloofden dat ze een echt slaapmiddel kregen. Veel dingen zitten letterlijk tussen je oren.

De tegenhanger van het placebo-effect is het nocebo-effect. Zo is het placebo-effect heel positief. Je gelooft dat wat je eet, drinkt, etc. goed voor je is. Maar het nocebo-effect is de negatieve variant. Zoals angstige verwachtingen die je ziek(er) maken. Nocebo is ook van toepassing op mensen die ernstig lijden aan stress.

Een van de belangrijkste tips tegen slechte stress is werken aan je geloofssysteem en verwachtingspatroon. Zie jij stress als een vijand die bestreden moet worden? Eentje die je niet kan accepteren in je leven? Hoe voelt dat geloof voor jou? Wat verwacht je dat het met jou en je gezondheid doet?

 

Stress verminderen door het anders te benaderen

Stress verminderen door het anders te benaderen. openstaan voor nieuwe ervaringen, dat doet deze vrouw op een zwartwit foto, haar handen gericht naar de hemelZie jij gebeurtenissen in je leven als de boosdoener, die stress veroorzaakt? Dat is een misvatting! Het gaat om hoe jij reageert op die gebeurtenissen. Hoe je je je voelt als er iets gebeurt in je leven.

Bijvoorbeeld als je gehaast bent omdat je tegen een deadline aanzit. Je kunt je heel erg opwinden. Of je beseft je dat tijd relatief is. Tijd bestaat niet. Dat is geen hocus pocus gedoe, maar exacte wetenschap. Einstein heeft aangetoond dat tijd een illusie is.

In beide situaties zul je stress ervaren. In de eerste is die ervaring negatief. De stress grijpt je in zo’n geval naar de keel. In de tweede situatie is stress juist je vriend. Omdat het je helpt goed te presteren. Gezonde spanning noem je dat! Jij kunt altijd kiezen voor gezonde of ziekmakende spanning!

 

Stress verminderen door je brein lenig te maken

Je hersenen reageren en veranderen door hoe jij omgaat met je ervaringen. Zit je vast in oude patronen, dan is je brein (en je gedrag) vastgeroest. Is dat bij jou het geval? Geen zorgen! Als jij voor een andere strategie kiest, veranderen je hersenen ook. Je brein kan in korte tijd weer heel lenig en elastisch worden. Dat noem je met een duur woord neuroplasticiteit.

Oefenen met een nieuwe manier van voelen en reageren maakt je hersenen soepel en lenig!

Als zaken niet gaan zoals je wilt, kun je in paniek te raken. Je ziet dan een en al drama. De bijbehorende stress is dan je vijand. Je kunt er ook voor een andere benadering kiezen. Bijvoorbeeld door je te beseffen dat de situatie waarin je verkeert een momentopname is. Het volgende moment biedt nieuwe kansen. Je accepteert het huidige moment en gaat verder. In plaats van je te verzetten.

 

Stress verminderen: muziek of paniek? Jij mag kiezen!

Negatieve stress verminderen door hem om te zetten in positieve maakt van spanning je vriend!Jij hebt de kracht om paniek om te zetten in rustgevende muziek. Eigenlijk ben je een alchemist! Ieder mens kan negatieve gevoelens omzetten in positieve. Ook jij kunt goud maken van oude rommel. Niet letterlijk, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel!

 

Stress verminderen: positieve stress is je beste vriend!

Je kunt negatieve stress verminderen door stress als je bondgenoot te zien. Positieve stress is heerlijk! Spanning zelf verandert helemaal niets aan je leven. Stress beïnvloed gebeurtenissen niet. Het is een hormonale reactie op hoe jij je voelt, die wordt getriggerd door je brein.

 

Hoe ga jij om met spanningen in je leven?

De manier waarop jij stress ervaart is wel van grote invloed op alledaagse dingen! Jouw reactie op gebeurtenissen en situaties is doorslaggevend. En die reactie volgt weer op hoe je je voelt. Als je vrienden wilt worden met stress, dan begin je met het veranderen van je emoties en gevoelens!

 

Stress verminderen: lachen is een tovermiddel!

Een goede manier is om vaker te lachen. Lachen is heel bevrijdend. Lachen is een kunst. Je kunt er zelfs een lachmeditatie van maken! Probeer het maar eens. Lach vooral om nare gebeurtenissen. Wat ik zelf regelmatig doe is lachen om wat ze op het journaal vertellen. Hoe slechter het nieuws, hoe harder ik lach!

Dat roept namelijk positieve stress op. De soort stress waarmee je vrienden wilt worden! Die gezonde spanning heb je nodig om te leven, te presteren en te genieten van je leven. Als dat ontbreekt, voel je je leeg en heeft je leven geen betekenis! Verwelkom positieve spanning in je leven! Daar wil je meer van!

Negatieve stress verminderen kan op vele manieren. Die ga ik nu niet uitgebreid met je bespreken, maar daar kom ik later op terug. Wil je weten wanneer? Schrijf je dan in voor Spiegeltjes gratis Nieuwsbrief (zie rechts bovenaan deze pagina).

 

Wat is jouw beste stress verminderen tip? Reageer!

Ik hoop van harte dat ik je wat meer inzicht hebt mogen geven in het fenomeen stress/spanning. En natuurlijk hoop ik ook dat de tips je hebben geholpen. Hoe ga jij om met je eigen stress? Deel het in de reacties hieronder. Dat kan anoniem. Je email adres wordt niet zichtbaar op de website. Natuurlijk kun je rekenen op een persoonlijke reactie van mij. Die verdien je namelijk! Stel dus ook gerust je vragen. Ik beantwoord ze met Liefde!

 

Veel Liefs,

Anja


Jouw Spiegeltje » Psyche » Stress verminderen door er vriendjes mee te worden?

 

Deel en/of like Jouw Spiegeltje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Wil je deze tekst gebruiken? Neem dan contact op!